Friday 25 January 2013

NASI DAGANG


Assalamualaikum .... 
Hai....  Hari ini kita pakat buat nasi dagang deh... minat wei makan nasi dagang ni.. aku mula tertawan dengan nasi dagang ini melalui  kawan-kawan orang Kelantan. Ramai sahabat handai aku  orang-orang dari Negeri Che Siti Wan Kembang.... 

Bestnya ada ramai kawan!!

Nasi dagang yang paling sedap aku makan ialah yang dimasak dari sahabat yang bernama Norhasifah. Kadang-kadang panggil dia Nora, atau Ra... memang tak boleh lawan nasi dagang dia, ditambah dengan gulai ikan tongkol dan acar nya... MEMANG SEDAP!

Hari ini aku teringin sangat nak makan nasi dagang Kelantan. Aku ikut saja resepi yang Nora ajar sebab aku tahu pasti  sedap !

Jom masak nasi dagang Resepi Norhasifah..


Nasi Dagang Beras Merah

Bahan-bahannya:

1 kilo beras nasi dagang Kelantan (Perang)
1/2 kilo santan pekat - masukkan garam dan gula secukup rasa
1 inci halia - dimayang halus
4 labu bawang merah - dimayang nipis
1 sudu besar halba

Cara Menyediakannya:
  1. Rendam beras nasi dagang semalaman 
  2. Toskan beras dan kukus hingga naik wap.
  3. Angkat dan kacau dengan air ( atau boleh guna santan cair)
  4. Kukus kembali sehingga lembut dan masukkan hirisan halba dan bawang merah.
  5. Angkat dan gaulkan dengan santan pekat sehingga rata.
  6. Kukus lagi hingga naik wap.
  7. Angkat dan hidangkan bersama gulai ikan tongkol serta acar jelatah.

Nasi dagang & kari Ikan tongkol & Acar 




Mai Sepinggan!!




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...