Sunday 30 December 2012

RENDANG AYAM

Salam... sudah hampir hujung 2012... sibuk sangat. Ucapan tahniah  untuk Tilah dan Ijai  kerana kelahiran cahaya mata yang comel...

Untuk menutup tirai  tahun lama, kita masak yang "renyah" sikit... maklumlah, nak makan-makan sambil menunggu detik 12 malam, untuk Aieshah, aku dah bake muffin strawberi, muffin coklat & muffin orange. pilih lah yang mana...

Di samping itu aku rasa rendang ayam untuk makan tengah hari sebagai lauk, ok kot....

Jom kita ber "rendang ayam"...resepi ni aku dapat dari jiran sebelah rumah semasa di No 44, Lorong Kenanga. Jiran  ni orang Bukit Tinggi, Padang... beliau tidak kedekut mengajar masak...

Sebenarnya nak buat apa kedekut, bukan boleh bawa mati... ilmu baik kita kongsi supaya supaya tidak luput ... Kalau ada sesiapa yang nak try resepi-resepi yang aku ada, silakan...

Semua resepi  ini  aku dapat samada dari kelas masakan yang aku ikuti, dari emak dan mertua, saudara mara, jiran atau  paling teruk ialah "Xperimen" yang tidak jemu-jemu..... Aku bangga kerana dapat masak tanpa menggunakan serbuk perisa atau ajinomoto..

Rendang Ayam
Jom tengok resepi rendang ayam ...

Bahan-bahannya:

2 ekor ayam ( potong 12)
1 kg santan pekat (3 biji kelapa)
20 biji cili kering ( dimesin- kalau nak  pedas tambah  cili padi)
3 inci halia - dimesin
3 inci lengkuas- dimesin 
8 batang serai - dimesin
5 labu bawang besar - dimesin
15 ulas bawang merah - dimesin
3 labu bawang putih - dimesin
6 helai daun kunyit - dimesin
6 helai daun limau purut - dimesin
6 helai daun salam - dimesin
garam secukup rasa  
Gula secukup rasa (jika suka) 
1 cawan minyak untuk menumis

Cara menyediakannya:
  1. Panaskan minyak ke dalam kuali dan tumis cili merah sampai masak.
  2. Masukkan semua bawang yang dimesin dan kacau.
  3. Masukkan semua bahan-bahan lain yang dimesin.
  4. Masukkan santan dan kacau, apabila menggelegak dan agak pekat, masukkan ayam.
  5. Kacau dan masukkan garam secukup rasa.
  6. Masak sehingga kering.
  7. Angkat & hidangkan.
Cili dan semua bahan yang dimesin

Masakkan ayam sehingga kering


Siap dihidang.. 


Mai  Sepinggan !!



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...