Thursday, 27 June 2013

KUNYIT SERBUK

Syukur... setiap kali nak masak, bekalan kunyit serbuk sentiasa ada. Semenjak dahulu kala, aku menggunakan serbuk kunyit yang buat sendiri....kalau time malas-malas, minta aja kunyit yang emak buat atau mintak dari Kak Chaq di Kangar. 

Pendek kata, kalau namanya kunyit serbuk, kita orang tak beli. Tanam sendiri, mesin sendiri... 

Keistimewannya kunyit serbuk buatan sendiri tak mungkin ada campuran bahan lain. 

Kalau di Chow Kit, kunyit serbuk ni sekilo RM17.00. 

Cara-cara nak buatnya senang saja:

Kunyit hidup dibersihkan 


Dihiris nipis dan di jemur sehingga kering

Diblender sehingga halus


Disimpan dalam bekas kedap

Note:
Kali ni banyak sangat kunyit, tak larat nak blender... jadi aku hantar ke kedai mesin rempah di Chow Kit, kena lah bayar RM3.00 sekilo :)

Tapi tak pa, puas hati !!


Mai Sepinggan !!

12 comments:

  1. Macam mana nak buad serbuk minuman ? Please balas . Urgent .

    ReplyDelete
    Replies
    1. masuk serbuk kunyit dalam air panas, kacau - minum !

      Delete
  2. Hai assalamualaikum...
    Nak tanya kat mana kedai mesin rempah chawkit tu.. penat cari tak jumpa2. tolong

    ReplyDelete
  3. Wahhhh bagusnya. Saya suka beli kunyit hidup, akhirnya mengecut di dalam peti ais. Hik3..

    Thanks info cara2 membuat serbuk kunyit tu ya...

    ReplyDelete
  4. Akak, kedai mesin rempah ni ada lagi tak dkt chowkit? Saya nak pi mesin beras.

    ReplyDelete
  5. Ada. Di jalan raja laut depan public bank. Sebelah wisma kawalram

    ReplyDelete
  6. Ada. Di jalan raja laut depan public bank. Sebelah wisma kawalram

    ReplyDelete
  7. Ada. Di jalan raja laut depan public bank. Sebelah wisma kawalram

    ReplyDelete
  8. Ada. Di jalan raja laut depan public bank. Sebelah wisma kawalram

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...